Trolddom og Falkefjer af Helle Ryding

torsdag den 12. november 2015




Trolddom og Falkefjer


Helle Ryding
Illustreret af Lars Fabel

128 sider

Nyt Nordisk Forlag - 2015

Anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
" >> Se, der kommer pigen med falken! << 
>> Hold hende væk fra jeres huse, hun er forbandet! <<
>> Falken er besat af en ond ånd. <<
>> Det er hendes døde kæreste. Jeg har hørt, at hun dræbte ham! << 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens bagside:
Silja er på flugt. Hun er anklaget for at have myrdet den rige Ridder Regnars søn, den flotte og populære Egill.

Men Silja har ikke myrdet Egill. Egill er blevet forhekset af en ond troldkvinde og forvandlet til en falk. Nu følges han med Silja, som flakker ensomt rundt på Egills hest.

Alle steder er folk bange for at tale med hende. De har hørt rygter om, at Silja er en heks, og at falken er hendes døde forlovede. Og de jager Silja og falken væk med sten og hunde.

Men Silja er ikke nogen heks, hun er bare en fattig tjenestepige fra Ridder Regnars borg. Og hun holder af Egill og vil forfærdeligt gerne hjælpe ham. Men hun har hårdt brug for at finde nogen, som ved, hvordan man kan få ophævet den trolddom, der har gjort ham til falk.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening:
Det er ikke så tit jeg læser bøger der er beregnet for børn (8-11 år), men Helle Ryding er en af mine danske yndlingsforfattere, så jeg var virkeligt nysgerrig efter at se hvad hun nu har skrevet. Og jeg kan love jer for at det er godt. Helle Ryding skriver dejligt let og selvom bogen er kort, så rummer den en hel historie med både skurk, mysterier, sjove troldmænd, og et lille gnist af kærlighed som er flettet så nænsomt ind i handlingen at man næsten ikke opdager det.

Bogen er fyldt med skønne tegninger, der gør rigtigt meget for bogens stemning. Silja er en fin hovedperson og Egill gør det godt som falk. Men den person jeg holder aller mest af i bogen er altså den ene af de to troldmænd som Silja møder. Sigurd Falkevinge er ret fantastisk og jeg elsker at læse om ham og den måde han langsomt vinder Siljas tillid.

Jeg kan på alle måde anbefale bogen her. Jeg kunne let forestille mig den som højtlæsningsbog for de lidt mindre eller som almindelig fritidslæsning for de 8-11 årige. Udover at jeg tror den fungerer til børn, så er den også helt fint til voksne. Jeg nød i hvert fald historien. Jeg synes det er vigtigt at børnebøger også kan nydes af voksne, så her rammer denne i hvert fald plet.


Ingen kommentarer :

Send en kommentar