Den Sorte Paraply af Lene Dybdahl

lørdag den 18. april 2015




Den Sorte Paraply

Lene Dybdahl

448 sider

Tellerup - 2014

Hørt som lydbog hos Mofibo
Oplæser: Torben Sekov
Tid: 9 timer & 26 minutter

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
"Jenny Hastings forberedte sig mentalt på at se sin søns opsvulmede lig i vandkanten, før hun steg ud af sin bil. Hun bandt hovedtørklædet stramt under hagen. Det trak op til storm, og hun måtte skynde sig at ordne sit ærinde inden det blev endnu koldere."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens bagside:
England 1666.

Adelssønnen Robert Swift tilbringer sommeren på landet i selskab med sin far, som han hader af et ondt hjerte. En nat da Robert ligger og sover, buldrer en hestevogn ned ad markvejen. Det første varsel om at hans trygge tilværelse snart er forbi.

På kuskesædet sidder en sortklædt mand med et morderisk udtryk i det ulveagtige ansigt. Sværdet ved hans side klaprer ildevarslende i takt med vognens rystelser. Hvilke dystre hemmeligheder bærer den sortklædte under kappen? Når tiden er inde, kender Robert da forskel på godt og ondt i en verden af løgn og forræderi?

Den Sorte Paraply er en gådefuld genstand af magisk drageskind, hentet i det kinesiske kejserrige.
Ved en ulykke antændes den slumrende trolddom, og det får fatale konsekvenser.
For ejeren. For London. For Historien.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening:
Først er jeg nød til at nævne Torben Sekov som oplæser, for han er da helt fantastisk. Jeg havde rørt rosende ord om ham, og nu da jeg selv har hørt ham, må jeg tilslutte mig koret af glade Torben Sekov fans. Han forstår om nogen at gøre historien levende.

Da Den Sorte Paraply udkom havde jeg ikke den store trang til at læse den. Jeg har tidligere læst Den Gyldne Nøgle af forfatteren og selvom jeg syntes at den var god, så er jeg aldrig kommet videre og jeg har svært ved at genkalde mig hvorfor jeg syntes den bog var god. Da jeg så til Fantasy-festivallen var inde og høre Lene Dybdahl snakke om især Den Sorte Paraply blev jeg pludseligt anderledes interesseret.

Og hvor er jeg glad for at jeg valgte at lytte til bogen, for det var godt nok noget af en historie. Lene Dybdahl tog mig med på en rejse til London og ikke bare vores nutid-London, men et London som det så ud i 1666. Skiftene mellem fortid og nutid fungerede godt, selvom jeg synes alt det med paraplyen var lidt spøjst.

Selvom det fungerede fint med tidsrejserne, så ville jeg gerne have tilbragt endnu mere tid i 1666. Den del synes jeg nemlig var særligt interessant. Robert er en okay hovedperson, men det var Dr. Rawls der tiltræk min opmærksomhed. Skurken her er jo vanvittig og jeg elskede at forsøge at regne ham ud, mens jeg heppede på at Robert skulle afsløre hans hemmeligheder.

Den Sorte Paraply er en vellykket enkelstående historisk fantasyroman med en dejlig dyster stemning og en meget skræmmende Doktor. Jeg håber i hvert fald ikke at jeg nogensinde møder ham i virkeligheden :)

4 kommentarer :

  1. Enig! Både mht. Sekov og bogen :-)
    I en lang periode hørte jeg stort set kun bøger, der var oplæst af Sekov, men det skyldes nok, at han ofte bruges til fantasybøger, og jeg har hørt en del fantasybøger på lydbog de sidste 4-5 år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber at jeg får lyttet mig gennem en masse fantasy i de kommende år, så vil glæde mig til når jeg igen støder på Sekov som oplæser :)

      Slet
  2. Jeg kunne rigtig godt lide bogen, men var til gengæld ikke voldsomt glad for oplæseren til lydbogen. :/

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærgerligt at oplæseren ikke lige var dig.
      Jeg har det måske lidt omvendt, hvis man kan sige det sådan. Jeg er nemlig ikke sikker på at jeg ville synes ligeså godt om bogen hvis ikke det havde været for oplæseren. Synes han gjorde det godt.

      Slet