EL DORADO - Jagten på den gyldne by

onsdag den 16. oktober 2013

Mens de fleste andre bogbloggere brugte weekenden på at læse og deltage i Dewey's Read-a-Thon, så tog jeg turen til Sjælland for at besøge familien og endnu engang tage en tur i Eventyrteatret. Det er efterhånden en ret gammel tradition at vi hvert efterår skal ind og se deres forestilling. Jeg fik talt sammen og det var faktisk 20 gang vi var afsted, så den tradition har lidt år på bagen. Jeg var blot 4 år da jeg første gang var med og siden er vi altså blevet hængende og har nyt den ene gode forestilling efter den anden. Jeg har i lang tid glædet mig og set frem til dette års stykke. Mine forventninger var således tårnhøje inden jeg satte mig til rette i Glassalen i Tivoli.

Billedet er lånt fra Eventyrteatrets facebookside


Klokken ringer og lyset dæmpes langsomt i Glassalen på scenen startes med et brag af en åbningsscene hvor inka'folket hylder Solguden Inti. En dejlig indføring i en kultur der ligger så fjern fra vores egen. Herefter går historien sin gang med familien Hansen der er taget til Amazonas fordi faderen har fået et brev fra en gammel studiekammerat, Dr. David Leversten, der forsvandt i Amazonasjunglen for flere år siden. Brevet indeholder også et kort der viser at Leversten muligvis har fundet den gyldne by El Dorado. I regnskoven møder familien Hansen en gruppe unge mennesker der kalder sig RR, Red Regnskoven. Familien Hansens historie blander sig med en historie fra den gyldne by. Solens Datter har fået stjålet sin halvdel af et gyldent smykke der fungerer som nøgle. Historierne blander sig sammen og gennem dejlig musik når vi til slutningen og den dejlig afslutningssang der gør os allesammen sikre på at en slutning ikke er noget skidt, men blot begyndelsen på noget nyt.

Eventyrteatret har endnu engang leveret en fantastisk forestilling, men alligevel var der en bred enighed mellem dem jeg var afsted med at den ikke var helt ligeså god som f.eks. Valhal sidste år. I må ikke misforstå mig, for forestillingen var virkelig god, men når man har set så mange kan man ikke lade være med at sammen ligne lidt med tidligere år, og når vi gjorde det så var der andre stykker der fremstår en lille smule bedre.

EL DORADO er ikke bare en forestilling for børn, selvom den er spillet af børn og unge. Det er en forestilling hvor alle kan være med. Der er humor der rammer både børn og voksne og med utallige referencer til ting der foregår i vores egen hverdag bliver det utroligt underholdende at se.

I de sidste par dage har jeg hørt musikken flere gange, og den bliver lidt bedre hver gang jeg hører den. Når jeg sidder og hører dem i fred og ro herhjemme, så får jeg også hele teksten med og kan finde nye sjove sammenhænge i teksten og mellem de forskellige sange. Den første sang indeholder f.eks. melodier fra flere af den andre sange. Det er fedt når stykket er tænkt så godt igennem.

Eventyrteatret spiller hver dag kl. 12 og 15 resten af Efterårsferien (indtil søndag d. 20), så man kan stadig nå at komme afsted. Har man endnu ikke set stykket og har ledig dag hvor man ikke ved hvad man skal så kan jeg klart anbefale en tur i Eventyrteatret. Billetten giver desuden også adgang til Tivoli der jo lige nu er flot pyntet op til halloween.

I får lige en video der viser lidt af stemningen og hvor man kan høre en af sangene.



Og så lige et par billeder der alle er lånt fra Eventyrteatrets facebookside.







Og så slutter vi lige af med en musikvideo Eventyrteatret lagde op kort før præmieren. Der er gruppen Red Regnskoven der synger om at vi skal passe på regnskoven.




Ingen kommentarer :

Send en kommentar