Maps in Books #4: Poison Study

søndag den 21. april 2013

Fantasybøger foregår ofte i en fiktiv verden. I nogle bøger er der lavet kort over denne verden og fordi jeg finder kort interessante vil jeg vise nogle af dem her.

Bog: Poison Study
Serie: Yelena Zaltana / Study
Forfatter: Maria V. Snyder
Kort: (1) The territory of Ixia

Poison Study er en bog jeg holder ret meget af. Kortet i bogen går igen i de øvrige i serien, og der kommer ikke noget nyt til der.






(1) The territory of Ixia
Historien i Study-serien starter i Ixia, der er opdelt med rette linier i forskellige distrikter og generelt er styret ret stramt. Senere oplever man også Sitia der er mere blød i det og bl.a. også tillader magikere. Jeg synes at det er ret sjovt at man også i kortet kan læse den slags bare ved at se på hvordan grænserne er. Grænserne er måske også et tegn på hvor 'nyt' landet er. Hvis man kigger på grænserne i Europa, så er de kurvede og slynger sig frem og tilbage. Kigger man derimod mod USA, så er grænserne mange steder helt lige og alting er opdelt i kvadrater efter Thomas Jefferson besluttede at det var måden at gøre det på. Grænserne i USA er meget yngre end i Europa, og hvor historien har formet grænserne i Europa har en enkelt reform skabt grænserne i USA, og når det hele skal gøres på en gang, så er det da også lettere med nogle lige streger.

Ellers så kan jeg godt li' kortet med de små symboler for bjerge og træer. For selvom man godt ved at der er mange flere træer og at bjergene nok er mere sammenhængende, så giver de alligevel et billede af hvad der befinder sig de pågældende steder. Jeg ville elske at se et mere detaljeret kort over et mindre område. Både for et område i Ixia og for et i Sitia.


Ingen kommentarer :

Send en kommentar