Læsevaner #3: Bøgernes behandling

torsdag den 14. marts 2013

Her svarer jeg på diverse spørgsmål omkring læsevaner. Nogle spørgsmål er fundet rundt omkring på nettet, andre stiller jeg selv. 

Hvad gør du for at huske hvor langt du er kommet i en bog? Bogmærker? Æseløre? Andet sjovt?
Jeg bruger som regel bogmærker. I de sidste par år har jeg brugt de der magnet-bogmærker. Det er smart for så falder bogmærket aldrig ud af bogen. Ulempen er at de kan være lidt dyre at anskaffe. Heldigvis har jeg en hel bunke liggende herhjemme som jeg fandt billigt og så holder de jo også i forholdvis lang tid, selvom de godt kan have en tendens til at knække i toppen hvor de bliver foldet.

Sker det at jeg ikke har et bogmærke forsøger jeg at huske hvor jeg er kommet til uden noget til hjælp. Jeg havde en periode hvor jeg altid gjorde sådan og selvom man nogen gange læser en side to gange, så fungerede det fint og jeg havde som regel en ide om hvilken side eller kapitel jeg var noget til.

Æselører kan jeg bestemt ikke li'. Ikke engang i biblioteksbøger. Min søster var på besøg på et tidspunkt og læste i en biblioteksbog til skolen, og hun lavede æselører i den. Grunden var at det 'bare' var en biblioteksbog, men jeg har det sådan at når man låner noget - også på biblioteket - så aflevere man det igen i samme stand. Der er jo også andre der skal låne og læse bogen. Jeg gik også straks ind og hentede et bogmærke til min søster og så fik hun det med hjem, så bogen slap for flere æselører.

Skriver du I dine bøger eller finder du tanken om det afskyelig og skrækindjagende?
Afskyelig og skrækindjagende, så længe de gælder mine skønlitterære bøger, i hvert fald hvis det er inde i dem. Jeg skriver nogen gange navn i mine bøger på den første side, og det synes jeg er okay. Jeg har heller ikke noget imod at få en forfatter til at skrive en hilsen og en signatur i bogen, for der er jo noget særligt ved signerede bøger - især hvis man selv har mødt forfatteren og fået den signeret der.

Når det kommer til fagbøger, så er jeg ikke så skrækslagen. Her bruger jeg faktisk flere gange overstregningstusser og jeg kunne måske godt finde på at skrive noget i margenen - jeg tror dog ikke at jeg har gjort det endnu.

Smider du med bøgerne hvis handlingen irriterer dig?
Nej da. Det ville være mega synd for bogen. Den skal behandles ordentligt og det vil sige at man ikke kaster med den. Hvis man kaster med bogen risikerer man også at hjørner bliver bukkede eller de på anden måde misformes, og det vil jeg bestemt ikke have sker med mine bøger.

Passer du på “bogryggen”? Eller åbner/spreder du bøgerne fuldt ud?
Der var engang hvor jeg var meget påpasselig med hvordan mine bøger så ud. De skulle helst være pæne og se ud som om de ikke var læst. Derfor købte jeg også flest bøger i hardback. Nu er jeg begyndt at være mere ligeglad og synes faktisk at det er okay når man kan se at en paperback bog er læst og er lidt slidt. Det hænger nok sammen med at jeg har fået flere paperback-bøger og at de er blevet tykkere. En god bog på 600 side er bare næsten umulig at læse uden at det kan ses på bogryggen.Jeg passer selvfølgelig stadig lidt på og gør det ikke bevidst. Det er bare noget der sker i læseprocessen når man åbner bogen for at læse.

1 kommentar :

  1. Bøger skal behandles pænt. Alligevel synes jeg det er fedt, når en bog er slidt rigtig godt pga. alle de gange man har læst den. Det har også sin charme :-)

    SvarSlet