Litterært verdenskort

søndag den 21. august 2011

Jeg faldt lige over Monas indlæg på "Bogklubben mener" om hendes litterære verdenskort og blev lidt nysgerrig på hvordan mit eget egentligt ser ud. I ved jo godt at jeg har en lille svaghed for kort, og når man så blander kort og bøger, så er det da en helt fantastisk blanding.

Mit litterære verdenskort viser hvor forfatteren er født eller bor, alt efter hvad jeg lige kunne finde, og synes passede bedst. Har de f.eks. kun boet få år der hvor de er født har jeg valgt et sted hvor de har boet længere og højest sandsynligt har et større tilhørsforhold til. Jeg har også valgt at farve markeringerne blå for mandlige forfattere og pink for kvindelige forfattere.

Mit Litterære Verdenskort - oversigt
Jeg var godt klar over at mine valg af forfattere ikke spænder ret bredt ud i den store verden. Jeg er mest af alt fokuseret på forfattere i Danmark, England og USA. Derudover har der sneget sig et par stykker ind fra Australien og Norge og en enkelt fra Japan, Chile, Island, Tyskland, Frankrig og Spanien. Det er ikke spor overraskende at billedet ser sådan ud, det er trods alt de engelsk-sprogede forfattere der er mest fokus på og hvoraf flest bøger finder vej til Danmark.

Hvis jeg skal udvide mit litterære verdenskort bør jeg nok læse bøger af Sydamerikanske, Afrikanske eller Asiatiske forfattere. Jeg vil ikke bestræbe mig på at finde forfattere fra de dele af verdenen, da jeg har større fokus på den gode historie, selvom det har været sjovt at se hvordan kortet ser ud.

Mit Litterære Verdenskort - Danmark og England
Mit Litterære Verdenskort - USA
Man kunne også lavet kortet over de steder bøgerne foregår, men da de fleste af de bøger jeg læser er fantasy og foregår i opdigtende verdener giver det ikke rigtigt mening.



1 kommentar :

  1. Jeg kan godt lide, at Lawrence er med på det sidste kort!

    Og når det er sagt, synes jeg altså, at det virker som en rigtig sjov idé at lave sådan nogle kort :)

    SvarSlet